tisdag 5 januari 2021

I bikupan finns bara en drottning

 Ugglan & Boken har presenterat årets första tisdagsuppdrag - Tisdagstrion: Böcker jag ser fram emot att läsa

  Jag har minst sju böcker som jag skulle kunna binda ihop framtidskransen med. Följande tre får plats i bloggen.

  I april månad tänker jag läsa Bikupan av Sarah Crossan. Jag är bekant med hennes ungdomsböcker, där "One" (boken om de sammanväxta tvillingarna Grace och Tippi) sticker ut. Men i rollen som skolbibliotekarie har det varit svårt att locka ungdomarna till Sarah Crossan's texter på fri vers.
I sin nya bok vänder hon sig till en äldre läsekrets. 

Ana och Connor är båda gifta men har träffats i smyg under flera år. Hotellrum, helgresor, snabbt raderade sms, våldsam passion blandat med känslan av svek. Men sedan händer det otänkbara, Connor dör i en olycka och Ana står ensam kvar med hemligheten och minnena av deras uppslukande kärleksaffär. I sin förtvivlan ser hon inget annat val än att närma sig den enda andra människan i världen som delar hennes förlust: Connors fru Rebecca.

I Bikupan befinner vi oss mitt i skärningspunkten mellan två äktenskap. Det är en intim berättelse, skriven på Sarah Crossans oefterhärmliga fria vers, som bit för bit blottar en rå kärna av kärlek, sorg och besatthet. En unik läsupplevelse som går rakt in i hjärtat. (Bokbeskrivning hämtad från Sekwa Förlag)


**************************************************************************

I maj månad har jag tänkt bekanta mig med ett nytt författarskap, Fernanda Melchor från Mexico. Det internationella genombrottet är redan ett faktum och nu kommer den svenska översättningen av "Temporada de huracanes" (Orkansäsong; översättning: Hanna Nordenhök).

Så här beskriver Bokförlaget Tranan boken:

I utkanten av en fattig mexikansk by hittas det lemlästade liket efter en gåtfull gestalt som av byborna kallas Häxan. I varsitt kapitel berättar fyra personer från trakten om sin relation till mordoffret och om den mardrömslika tillvaro de alla lever i. Orkansäsong ut­spelas i en del av Mexiko som framstår som laglös och är en roman olik alla andra, med meningar som frenetiskt löper över sidorna. Bland skadade familjerelationer, destruktiv maskulinitet, prostitution och droger växer stegvis en komplex skildring av ett samhälle inpyrt av våld och hopplöshet fram, samtidigt som omständig­heterna kring mordet på Häxan klarnar. 

********************************************************************************

Och så landar vi i juni månad då jag ser fram emot att läsa Elin Cullheds "Eufori". Jag har (månne?) läst alla poetiska texter som Sylvia Plath författade. Flera av dikterna har jag dessutom läst på såväl engelska som svenska. Jag gillar författare som utmanar sig själva. Elin Cullheds idé - att skriva en fantasi om Sylvia Plaths sista år i livet - är inte att gå mainstream. Riskerna med ett sådant bokprojekt är uppenbara, ändå ger hon sig ut på myren. LOVVÄRT!

I en rasande, böljande, bångstyrig text möter vi Plath: förtvivlad, uppspelt, svartsjuk, grandios. Här ryms kärleken till barnen, längtan efter att få skriva och frustrationen över maken Ted Hughes ovilja att dela ansvaret. Hennes författarskap får alltid stå tillbaka för hans, men hennes inre monolog visar en konstnär av ovanlig kaliber.

Elin Cullhed lånar av sina egna erfarenheter till en ikonisk författare i denna roman om moderskap och skapande.
(Bokbeskrivning från Wahlström & Widstrand)



*********************************************************************************

BOKBACKEN
Dag 2

  Jag har kommit ytterligare hundra sidor in i "Ett halvt liv av kärlek". Andra fjärdedelen kretsar mångt och mycket kring Shijuns familj, d.v.s. mammans liv med svägerskan och barnbarnet Frisk samt pappans liv med bihustrun; men också om att Shijun och Manzhen får bida sin tid när det gäller äktenskap.

  Förvecklingarna börjar hopa sig i romanen och mycket av handlingarna styrs av prestige, status och traditioner. Liksom i första fjärdedelen av boken så serveras läsaren olika matkulturella upplevelser, oftast ur det rika folkets perspektiv. Men jag uppskattar främst erfarenheterna från Manzhens hushåll. Här lagas omelett på tusenåriga ägg (konserverade) och lillpojken leker med sin fjäderboll.

  De konserverade äggen kan man beställa även i vår tid, Är de vidriga eller en delikatess

  Och fjäderbollen har gått från att vara en lek för barn till allmän "motionssyssla" eller avkoppling för den moderna människan. Jag och barnen funderar allvarligt på att införskaffa ett par stycken.


*** 

 Hos de välbärgade viker man foliedekorationer, och diskuterar lämpliga partners för söner och döttrar.

 Romanen liknar mer och mer en teaterfars.

6 kommentarer:

  1. Känner inte till någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Bikupan har jag hemma nu. Cullhed vill jag absolut läsa och troligtvis också Orkansäsong också

    SvaraRadera
  3. Känner inte igen någon av dina, men funderar lite över varför titeln Orkansäsong känns bekant.

    SvaraRadera
  4. Bikupan gillade jag och dina andra två låter riktigt lockande. Roligt att du är med i tisdagstrion!

    SvaraRadera
  5. Tre okända titlar för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera

Ur vidundrets mun

Etymologen kastar ånyo ord över er. En kaskad av bestar, kriminella och undervattensmaskiner.  Veckans tecken eller symboler: alef - första...