tisdag 19 januari 2021

Snöflingor skiljer tid från rum

 Ugglan & Boken synar boktitlar på S i Tisdagstrion:


  Jag försökte minnas några bra böcker på S som jag läst de senaste åren, men gick bet. Istället valde jag två böcker som jag ständigt återvänder till, samt en diktsamling som jag läste för exakt 10 år sedan.


1) Inför min poesiutmaning (2 diktsamlingar per månad) 2021 så gjorde jag åter studiebesök i antologin "Svensk poesi". Jag har inte läst de drygt tusen sidorna från pärm till pärm utan använder den som ett uppslagsverk. Jag hade bestämt mig för att inleda Poesiutmaningen med Birgitta Lillpers purfärska bok "Kälda" och kontrollerade vilka av hennes alster som fanns med i antologin.

  En favoritpoet för mig är Tua Forsström. Här får ni ett textsnitt från hennes bidrag i boken:

... Det snöar över skräp
och serpentiner, det snöar över
snön och några ljus i snön som yr likt
svindel. Milda dagar, ett litet
vatten: I själva verket märkte
vi aldrig att vi reste.

ur Parkerna, 1992. [Svensk poesi / under redaktion av Daniel Möller och Niklas Schiöler. Bonnier, 2016. Sid. 894.]

2) Den kanske viktigaste boken i min ägo är Siv Strömquists "Skiljeteckensboken". Den kanske inte är skribentproffsens nödvändigaste redskap men den är definitivt vällingflaska åt nybörjaren. Jag har införskaffat den till flera av de gymnasiebibliotek som jag tjänstgjort vid, och mer än en gång har elever tackat mig för den här referensboken. Jag har främst använt den för att förkovra mig inom kommateringens konst och semikolonets användningsområden.
(Skiljeteckensboken : skiljetecken, skrivtecken och typografiska grepp / Siv Strömquist. Morfem, 2013.)

3) Det har säkert framgått att jag läser enormt mycket poesi, och under en treårsperiod drev jag poesibloggen "Poetry with blues" (2014-2017). 
  För exakt tio år sedan läste jag Bruno K. Öijers bok "Svart som silver". Men det var först under skilsmässoåret 2014 som jag tog till mig den på riktigt. Alla människor hamnar någon gång i livssituationer som präglas av sorg. 

  Jag har ett behov av att läsa texter som inte undviker det faktum att det finns mörker som inte går att bota med artificiellt ljus. Jag avslutar med att släppa några snöflingor till ...

jag har kastat
och gjort mej av med det mesta
jag behöll inte mycket
jag behöll det som faller
jag behöll en handfull snöflingor
när jag säjer till
faller dom igen
när jag säjer till krossar dom berg

(ur Svart som silver / Bruno K. Öijer. Wahlström & Widstrand, 2008.)

12 kommentarer:

  1. Poesi läser jag ytterst sällan. Jag ska försöka ta mig an det.

    SvaraRadera
  2. Roligt att du har med poesi. Och bra att bli påmind om Tua Forsström, jag har läst ytterst lite av henne.

    SvaraRadera
  3. Svart som silver läste jag för några åt sedan och gillade.

    SvaraRadera
  4. har också Svensk poesi och läser då och då i den. De bästa svenska dikterna är också en fin samling. Tua Forsström gillar jag. Bruno K Öijer är väldigt bra. allra bäst när han läser själv.

    SvaraRadera
  5. Läser numera ganska sällan poesi. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  7. Svensk Poesi har ett stort och bra urval, tycker jag. Bruno K. Öijer har jag nog läst alldeles för lite av, så det blir jag sugen på att göra! Kul att det dök upp lite mer poesi i tisdagstrion!

    SvaraRadera
  8. Skiljeteckensboken blir jag faktiskt sugen på att kolla upp!

    SvaraRadera
  9. Jag vet inte men har svårt för poesi.

    SvaraRadera
  10. 'Skiljeteckensboken' borde jag nog ge mig i kast med. Har inte 'Svart som silver' fått något av de större litterära priserna? August? Nordiska rådets? Jag får kolla upp det. Har en annan diktsamling av Öijer, men det var länge sedan jag läste den.

    SvaraRadera
  11. Läser nog ganska sällan poesi, men det händer, och ibland är det riktigt givande. Tack för tipsen.

    SvaraRadera

Ur vidundrets mun

Etymologen kastar ånyo ord över er. En kaskad av bestar, kriminella och undervattensmaskiner.  Veckans tecken eller symboler: alef - första...