lördag 23 januari 2021

Noveller för skolklasser

BOKBACKEN
Dag 14

  Läsloggens första ungdomsbok blev antologin "Vad håller ni på med?", vars tema är klimatet. Jag har ingen aning om hur boken kom till. Det är jag faktiskt rätt nyfiken på eftersom texterna inte har någon genomgående målgrupp. Inläggets rubrik är satt utifrån min bedömning av bokens styrkor.

Rolands läsutmaning - Kategori 4 - boken innehåller en fabel
Vald bok: "Vad håller ni på med? : en antologi om klimatet"
(En bok för alla, 2019)


  Boken innehåller 24 textbidrag, även om några går i par med varandra (bl.a. fabeln som avslutar antologin. Några texter förstår jag inte alls varför de är med i boken. Men novellerna som ingår har mycket hög läsbarhet för årskurs 7-9. Jag kan inte avgöra vilken av dem jag tycker bäst om.

  Först ut av novellerna är Annika Norlins "Det naturliga urvalet". Här möter vi såväl miljöflyktingar från Spanien som klimataktivism riktad mot de priviligierade. När en av Mios nya kompisar går ett steg för långt tar berättelsen en intressant vändning. Den här novellen kan nog vara mer användbar inom geografi och samhällskunskap än inom svenskämnet. Vilka områden löper störst risk att drabbas av torka resp. översvämningar?

  Den kortare novellen "Torka" av Inger Edelfeldt inbjuder direkt till diskussioner om sånt som intresserar tonåringar. Varmaste sommaren på länge (sol & bad) kontra storbränder i Hälsingland. Flygskam kontra sandalinköp i januari. Inger Edelfeldt minns rasslet från den uttorkade häggens grenverk och de låga grundvattennivåerna. Även det kan man samtala kring. Vilka konsekvenser får det på kort respektive lång sikt.

  Sen kommer den stora dystopinovellen "Sista chansen" av Tyler Young, översättning: Johanna Svartström. Den har allt. Den innehåller liv under jord med tillfälliga studiebesök ovan jord. En utbildning/akademi för barnen som innebär att de skiljs från sina föräldrar i tidig ålder. Ett stort säkerhetstänk råder samtidigt som barnen förleds att tro på akademiens syften. "Twisten" (akademiens verkliga syfte) som svänger runt den här historien hade jag aldrig någonsin kunnat gissa mig till.

  Den fjärde stjärnan i fyrklövern är novellen "Jordlöpare" av Elisabeth Östnäs. Den påminner lite grann om Tyler Youngs novell, kombinerat med "The Martian" (filmen ni vet, om astronauten som tvingas lära sig att odla på Mars). Även i den här texten rör vi oss under jord samtidigt som vi får beskrivningar om läget ovan jord. I underjorden bedrivs omfattande produktion av spannmålsväxter, rotfrukter, vegetabilier, m.m. De som jobbar ovan jord är skyldiga att lära sig hur arbetet med odlingarna går till. Historien kretsar kring två unga som känner varandra och som möts vid studiebesöket. Tana visar jordlöparen Marke hur odlingen i de olika rummen går till. Jag är särskilt förtjust i att novellen beskriver ett rum där växligheten tillåts frodas ostört. Här finns gamla stockar med svamp och mossa, samt farliga blommor som inte fyller någon näringsfunktion för människan. Även kärleken 💕intar Gaia-rummet. Min enda kritik mot den här texten är en del ordval. Tonåringarna måste slå upp kommunitet, akvaponik och divertering. 

************

  Förutom dessa noveller innehåller boken användbara texter skrivna av vetenskapsjournalisten Torill Kornfeldt, journalisten Malin Wollin, den före detta influencern Annahita Yazdi, samt en seriestrip av Mats Jonsson.
  Ps. Fabeln som avslutar boken är afrikansk. "Jag ska vara som kolibrin" handlar om värdet av varje liten insats. Den lilla fågeln tar vattendroppar i näbben för att försöka släcka skogsbranden.

  När jag ser till bokens lämplighet i undervisningssammanhang så blir omdömet väl godkänt. Jag vet att den har fått ett mer kritiskt bemötande av recensenter.

SLUTBETYG: Boken får 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ur vidundrets mun

Etymologen kastar ånyo ord över er. En kaskad av bestar, kriminella och undervattensmaskiner.  Veckans tecken eller symboler: alef - första...