söndag 7 februari 2021

Alice & Hjördis

BOKBACKEN
Dag 21

  Söndagens inlägg innehåller två snabba recensioner. En kortfattad bok om två konstnärers liv samt årets första usla bok. Avslutningsvis några aptitretande rader från min nuvarande bok.


Rolands läsutmaning - Kategori 7 - en bok om ett konstnärsliv
Vald bok: "Systrarnas koffert - Alice och Hjördis skissböcker", av Pia Schmidt de Graaf & Håkan Berg
(Bokome förlag, 2019)

  Det visade sig att den här biografin var väldigt kortfattad. Den innehöll stycken med citat ur systrarnas dagböcker och brev till varandra. Till det sammanfogades bilder ur deras skissböcker och foton tagna på platser där deras utsmyckningar förekommer. Det var i princip det hela.

  Jag har länge känt till Alice Nordins konstnärsbegåvning och hennes tid bland Skagenmålarna. Men jag kände inte till de fantastiska texter som sparats för att så småningom ges ut i en memoarbok. De skulle kompletteras med bilder ur hennes lika utsökta skissbok. Tyvärr blev den publiceringen aldrig av. Skisserna som finns med i "Systrarnas koffert" är helt otroliga.

  Jag hade sämre koll på hennes lika konstnärliga syster. Jag har inte bott så länge i Stockholm men borde ändå lagt ihop 1+1. Stockholms konserthus är ritat av Hjördis dåvarande make Ivar Tengbom. Marmorfrisen Barnorkestern i foajén är hennes verk. Jag tror det är dags för mig att göra ett besök i konserthuset.
  
  Jag fick reda på att Pär Wästberg tidigare har publicerat systrarnas dagböcker och brevväxling (1994). Det borde jag ha kollat upp innan jag tog mig an "Systrarnas koffert". Den publikationen låter mer lockande eftersom det var Alice texter och skisser som lyfte upplevelsen av "Systrarnas koffert".

SLUTBETYG: Boken får 3 av 5 

***********************************************************************************

Årets första underkända bok blev:


Jag är allergisk mot svepande etnocentriska formuleringar som inte fyller någon funktion alls. Där går min gräns. Redan på sidan fjorton hade jag passerat två sådana. Goodbye!

Helmet lukuhaaste - Kategori 44 - Det finns recept i boken
Vald bok: "Hjärtats skafferi" av Ruth Reichl
(Printz Publishing, 2018. Översättning: Ann Margret Forsström)

UNDERKÄND: Boken får 1 av 5



*********************************************************************************

  Det går fort framåt i februari. Sjätte boken är påbörjad. För söndagens smakbit ger jag er:

  Hon bet sig nervöst i underläppen medan hon funderade på hur hon skulle klara av nästa besök av polisen, när de kom och berättade att Klara Wahlgren känt igen Rebecca och sagt att Ida också borde ha gjort det. Att de tydligen känt varandra rätt väl. Kanske skulle det räcka med att säga att hon bara inte kände igen henne på bilden, att hon tittat lite slarvigt.
  Ida märkte att hon smakade blod och förde upp ena fingret mot munnen. Hon hade bitit hål i underläppen. Hon tittade på den salivblandade blodfläcken på fingret. Tankarna rusade. För många, för mycket. Rebecca också. Det måste vara det. Det kunde inte vara något annat. Hon slickade frånvarande bort blodet från pekfingret. Han hade haft rätt. Den där psykologen.
  Hon behövde någon.

1 kommentar:

  1. Alice och Hjördis : två systrar : dagböcker och brev 1885-1964. 401 sidor minns jag. har aldrig läst något av Hjorth & Rosenfeldt. tror säkert att de är jättebra. tack för smakebiten!

    SvaraRadera

Ur vidundrets mun

Etymologen kastar ånyo ord över er. En kaskad av bestar, kriminella och undervattensmaskiner.  Veckans tecken eller symboler: alef - första...