lördag 6 februari 2021

De besynnerliga barnen, del 5

BOKBACKEN
Dag 20

  Bokserien "Miss Peregrines besynnerliga barn" har lite av en särställning inom ungdomslitteraturen. Men det beror nog mer på författarens udda inspirationskällor än på böckernas kvalitet. Ni kanske känner till att Ransom Riggs har varit i kontakt med samlare av fotografier och fått låna några av deras mest egendomliga originalbilder till sin äventyrsserie.


Barnens och mina tio böcker - Bok 2 - en bok med en fågel på omslaget
Vald bok: "Fåglarnas konferens" av Ransom Riggs
(Rabén & Sjögren, 2020. Översättning: Jan Risheden)

****

  Jag har inte läst samtliga föregångare i serien men fick höra att det inte var avgörande för att ta till sig den nya delen. Det var väl det enda sanna påståendet som jag stött på om boken. Den här delen var klart sämre än de jag läst tidigare, i synnerhet om man jämför med inledningsromanen i serien. 

  Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den här boken. Jag tyckte det var mycket prat och (ganska) lite verkstad. Vid flera tillfällen återberättas händelser efter att de har hänt, utan att läsaren riktigt fått följa med i händelseutvecklingen. Märkligt sätt att bygga upp en bok för ungdomar. 

  Jag tyckte också det var väldigt oklart vilka syften ondskan hade i den här berättelsen. 

  Inte ens upplösningen gick att förstå fullt ut. Det mynnade ut i en mycket förvirrande cliffhanger. Kort sagt så gick boken lite grand på tomgång. Jag retade mig också på dålig meningsbyggnad vid flera tillfällen (översättningens fel?).
  Tanken var att jag och sonen även i denna kategori skulle läsa samma bok. Så kommer inte att bli fallet. Jag kommer att leta upp en lämpligare bok åt honom.

  Jag är väldigt snäll som delar ut slutbetyget: 2 av 5. Årets hittills sämsta läsupplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ur vidundrets mun

Etymologen kastar ånyo ord över er. En kaskad av bestar, kriminella och undervattensmaskiner.  Veckans tecken eller symboler: alef - första...