lördag 13 februari 2021

Från ägget

BOKBACKEN
Dag 22

  Jag ligger lite efter med bokredovisningar. Läsandet flyter på bra i februari men ibland saknas lusten att skriva inlägg. Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt skrev manus till TV-serien "Den fördömde".  Det omarbetades till boken "Det fördolda" och så började bokserien om Sebastian Bergman. Efter att ha läst sjätte delen, "En högre rättvisa", kan jag konstatera att nykokt ägg smakar bättre än äggröra. Normalt föredrar jag böcker framför film men jag bedömer att paret Hjorth-Rosenfeldt främst är manusförfattare - inte romanförfattare.

Rolands läsutmaning - Kategori 8 - i boken förekommer polisarbete
Vald bok: "En högre rättvisa" av Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
(Norstedts, 2018)

  Rubriken är hämtad från det latinska uttrycket ab ovo 'från ägget', dvs. från första början. Så kallar sig den grupp av människor som kämpar för fostrens liv och som har en central betydelse för bokens handling. Medlemmar ur gruppen blir utsatta för våldtäktsförsök.

  Det är den starka delen av boken, intrigen. Men utförandet håller inte riktigt måttet. Det finns speciellt ett kapitel i boken som jag är starkt negativ till. Efter våldtäktsöverfallen har det skapats en gratis biltjänst för oroliga kvinnor i Uppsala. Jag förstår att kapitlet grundar sig i hur man normalt introducerar karaktärer i en film. Men i en roman måste det underbyggas och fördjupas på ett helt annat sätt. Dessutom görs det knappt några vidare kopplingar till biltjänsten i senare kapitel av boken. Sådana missar drar alltid ner mitt betyg.

  Sen lider boken även av det jag kallar "kolla-vilka-flashiga-markörer-jag-känner-till" (typ: Hans Wegner-design, Flipperspelet "Bally's Kiss" och Karen Millen-design), samtidigt som gestalterna saknar djup och personlighet. Så kände jag också för den hyllade romanen "Ett halvt liv av kärlek" (Eileen Chang), även om markörerna då handlade om annat.

  Frågan är om inte det bästa i boken är dess cliffhanger (säger han som oftast ogillar sådana). Ni får helt enkelt ge er till tåls, tills juli månad när sjunde delen kommer. Jag står inte först i kön när den släpps.

SLUTBETYG: Boken får 2,5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ur vidundrets mun

Etymologen kastar ånyo ord över er. En kaskad av bestar, kriminella och undervattensmaskiner.  Veckans tecken eller symboler: alef - första...