söndag 14 februari 2021

Jag fann en bild på dig

BOKBACKEN
Dag 23

  Ibland upplever jag att debuterande poeter granskas hårdare än deras romanförfattande kollegor. I högre utsträckning jämförs de med tidigare debutanter medan romanmakaren slipper att dela parasoll. Detta gäller i hög grad för Zubair Ahmed vars debut "City of Rivers" utkom 2012. 

Rolands poesiutmaning - Bok 4 - vattentema
Vald bok: "Floders stad" av Zubair Ahmed
(Modernista, 2018. Översättning av Gabriel Itkes-Sznap ; illustrationer: Saelee Oh.)

  Zubair Ahmed, född 1988, i Dhaka, Bangladesh, är poet och flygingenjör. 2005 emigrerade hans familj till USA, efter att ha vunnit ett Green Card-lotteri.

  Den här boken handlar väldigt mycket om saknad och minnen. Likt det omfattande deltalandskapet som präglar landet förgrenar sig dikterna över tid och rum, till rytmen av det eviga monsunregnet.

  Läsaren får smaka på det vidriga 70-talet med flyktingströmmar, svält och korruption. Men det är främst tonåringen Zubairs vittnesmål och återblickar som bär boken framåt.
  Det tidigare historiska området Rayer Bazar som på senare år förvandlats till slum återkommer i flera av dikterna.

En hund i Bangladesh

...
Nu drunknar en hund i Rayer Bazars kloaker.
Borde jag rädda den?
Benen är brutna
som på stolen jag sover i.

**********

  Det är rätt grymma liknelser som växer fram i minnenas trädgård. En stunds rakning, en påminnelse om morfar och sen tar verkligheten över...

Ljudet av en flod
tar sig in i rummet.
Vattnet doftar av nedfallna kraftledningar
och morgonens frusna skelett.
Genom fönstret ser jag
himlen äta fåglar,
i axlarna bultar en död häst.

**********

  Min favoritdikt har något nästan bisarrt bitterljuvt över sig. Den handlar om en vän på ett fotografi och ett ödesmättat samtal de haft för länge sedan.

Aion

...
Det var en varm kväll
Du pratade om din mammas död,
dämpat, som om hon hörde dig
säga något fel.
Du sa att du trodde
du skulle förvandlas till en färjkarl,
som korsar Brahmaputra i gryningen,
med händer som rör sig upp och ner
i hopp om att bli vatten
men misslyckas.


...
Du trodde att en bris,
liten som ett barns kista,
skulle bevisa att din kropp var gjord av mal.
Och allt du trodde skulle hända
hände.

**********

  I andra halvan av samlingen tar det nya livet i USA mer plats. Även om det i de flesta fallen fortfarande handlar om reflektioner till eller ur det förgångna. Jag är inte lika förtjust i de texterna, språkligt sett. Men de ger ändå ytterligare trådar till familjesammanhanget.

Tid

...
Jag önskar att jag hade tid att visa mamma
soluppgången över Sierra Nevada.
Jag önskar att jag kände min bror.
Jag har inte tid,
jag har en illusion.
Dagarna faller
som stenar
över en månbelyst strand.

**********

Zubair Ahmed har jämförts med Ocean Vuong och Solmaz Sharif, och kommit till korta hos kritikerna. 

Jag föredrar att öppna mitt sinne för de sköra bilder han skapar ur flaskans befläckade inre, den som stilla flyter fram mot flodens mynning.

SLUTBETYG: Boken får 4,5 av 5

****

En annan familjehistoria ligger nu på mitt nattduksbord, "Ditt liv och mitt". Det får bli smakprovet denna söndag.


Fara, skrek någon i mitt huvud. Fara! Fara! Fara!
  Jag brydde mig inte om skosnörena längre, Kjell stod alldeles för nära, men det fanns en glipa mellan Mats och Åke. Jag tänkte inte, störtade bara mot den och genom den, men jag hann inte särskilt långt. Efter mindre än tjugo meter hade Hans-Erik hunnit i fatt mig. Han slog sina väldiga armar om mig, lyfte upp mig och bar mig tillbaka till den mönjefärgade bilen, trots att jag sparkade och försökte slåss, lade upp mig på motorhuven, satte ett knä mot mitt underliv och tryckte ner mina armar. Jag kunde inte andas och än värre blev det när Mats lade sin underarm över min mun, han hade läderjacka och reagerade inte alls när jag försökte bita honom.
  "Nå", sa Hans-Erik sedan i vanlig samtalston. "Vad tycker ni att vi ska göra med henne?

1 kommentar:

  1. Jag har läst ett par titlar av Axelsson och har tyckt skapligt om dem. Denna har jag inte läst. Tack för smakbit

    SvaraRadera

Ur vidundrets mun

Etymologen kastar ånyo ord över er. En kaskad av bestar, kriminella och undervattensmaskiner.  Veckans tecken eller symboler: alef - första...